Trochę Kultury
Radio SzczecinRadio Szczecin » Trochę Kultury
Fot. Małgorzata Frymus [Radio Szczecin]
Fot. Małgorzata Frymus [Radio Szczecin]
Jacek Piątkowski z Teatru Współczesnego i Danuta Kamińska z Teatru Lalek „Pleciuga" - najlepszymi aktorami ubiegłego sezonu teatralnego zachodniopomorskich scen w plebiscycie "Bursztynowy Pierścień".
Najlepsze spektakle to "Ojciec" ze Współczesnego i "Frida" ze sceny w Willi Lentza.

Gala rozdania Bursztynowych Pierścieni odbyła się w poniedziałkowy wieczór scenie Teatru Kameralnego w Szczecinie, zwycięzcy ubiegłorocznego plebiscytu.
Statuetki przyznawane są przez Jury plebiscytu oraz przez publiczność w głosowaniu kuponami lub SMS-ami. Organizatorem konkursu jest Kurier Szczeciński.
Pierścień dla najlepszej aktorki sezonu odbierał Dariusz Kamiński, mąż Danuty Kamińskiej, która z powodu choroby nie mogła osobiście przybyć na galę. Trzy Pierścienie otrzymał Teatr Współczesny: dla najlepszego spektaklu i aktora, zaś Wielką Nagrodą Jury uhonorowano Jakuba Skrzywanka, reżysera i dyrektora artystycznego Teatru Współczesnego za podejmowanie ważnych społecznie tematów oraz wysokie walory artystyczne spektakli.
IMG 5442
IMG 5442
Wystawa „Jak to z drewnem było” po raz pierwszy tak licznie przedstawia dawne narzędzia służące rzemieślnikom: cieślom, stolarzom, bednarzom, do obróbki drewna i wykonywania z niego różnych przedmiotów.

Pokazuje także rezultat ich starań: meble, narzędzia rolnicze, wyroby bednarskie i inne wytwory zgromadzone na kolorowym jarmarku, na którym większość rzemieślników zbywała rzeczy wykonane przez siebie. Prezentuje również przedmioty użyteczne i piękne wykonane w drewnie – materiale nieodzownie towarzyszącym nam w wędrówce przez historię.

Wystawa przygotowana przez zespół Działu Etnografii Pomorza Muzeum Narodowego w Szczecinie.

źródło: Muzeum Narodowe w Szczecinie
Posłuchaj rozmowy z Iwoną Karwowska z Muzeum Narodowego.
Życie teatralne i muzyczne konferencja
Życie teatralne i muzyczne konferencja
Życie teatralne i muzyczne dawnego Szczecina - ogólnopolska konferencja naukowa odbyła się w minionym tygodniu w Książnicy Pomorskiej w Szczecinie.

Przedmiotem spotkania były różnorodne tematy, wynikające z badań historyczno-kulturowych związanych z działalnością instytucji, towarzystw i twórców, których aktywność budowała pejzaż teatralny i muzyczny naszego miasta w jego bogatej i zmiennej historii: od czasów księstwa pomorskiego – przez okres szwedzki i pruski – aż do 1945 r., kiedy Szczecin objęła administracja polska.
Trochę Kultury wybrało dwa z nich:
Szczeciński Teatr Miejski – pozostały tylko widoki dr Ewy Gwiazdowskiej z Muzeum Narodowego w Szczecinie oraz W kręgu (bez)imiennych artystów wędrownych - działalność Centralhallen pod dyrekcją Leo Bartuschka Izabeli Strzeleckiej z Książnicy Pomorskiej w Szczecinie.

Jednodniowa konferencja pokazał po raz kolejny jak intensywne życie kulturalne toczyło się w niemieckim Szczecinie. 1200 miejsc w Teatrze Miejskim wciąż robi wielkie wrażenie.
Szczeciński Teatr Miejski był w Szczecinie tylko niespełna 100 lat.
W kręgu (bez)imiennych artystów wędrownych - działalność Centralhallen pod dyrekcją Leo Bartuschka
Fot. Paweł Nowaczewski [Wydawnictwo Forma]
Fot. Paweł Nowaczewski [Wydawnictwo Forma]
Wszystko zaczyna się od decyzji podjętej przez pewnego mężczyznę, by udać się do miasta o dziwnej nazwie w celu zakupu konia. Konia dla żony, A potem wszystko wymyka się spod kontroli. "Autor zręcznie gra konwencjami, zbija czytelnika z tropu, wpuszcza w literackie maliny. Ta wyprawa gęsta jest od surrealistycznych, nieoczekiwanych przejść, to pretekst do powiedzenia czegoś głębszego na temat człowieka, jego duchowości i tego, w jakim miejscu obecnie się znajduje. To niewątpliwie gorzka książka, głównie o niespełnieniu." To fragment recenzji nowej powieści bydgoskiego pisarza, Jarosława Jakubowskiego autorstwa Bartłomieja Siwca, dziennikarza, prozaika i poety.
"Koń", jaki jest, każdy widzi. Czy aby na pewno?
O najnowszej powieści "Koń" (ale nie tylko) z Jarosławem Jakubowskim rozmawia Agata Rokicka.
Fot. Daniel Rumiancew. [materiały promocyjne TW]
Fot. Daniel Rumiancew. [materiały promocyjne TW]
XD... to spektakl muzyczny realizowany na podstawie tekstów najbardziej tajemniczego internetowego autora - Malcolma XD. Jego krótkie, absurdalne, ironiczne opowiadania podbiły serca millenialsów, a niedawno doczekały się realizacji filmowych.

W zagrzybionej piwnicy w bloku spotyka się wspólnota mieszkaniowa. Zebranie dotyczące rewitalizacji windy niespodziewanie przeradza się w awanturę, której przebieg wygląda podejrzanie znajomo.

Czy kiedyś uda się nam uwolnić z błędnego koła sporów i rozliczeń?
Inscenizacja „Pastrami” Malcolma XD nawiązuje formą do barokowego gatunku muzyczno-scenicznego dramma per musica i jest premierą w ramach II edycji rezydencji artystycznej Scena Nowe Sytuacje.

Spektakl zapowiada dyrektor Teatru Współczesnego Jakub Skrzywanek.
IMG 5539
IMG 5539
Profesor Katarzyna Dondalska należy do grona najwybitniejszych wirtuozów sopranowej techniki koloraturowej we współczesnej wokalistyce. Wielka śpiewaczka operowa Barbara Bonney, w wywiadzie udzielonym dla Telewizji BBC podczas Cardiff Singer of the World Festival, po wysłuchaniu śpiewu polskiej artystki, nazwała ją „Ósmym Cudem Świata”. Trudno się dziwić takiemu entuzjazmowi – ktokolwiek chociaż raz usłyszy ten piękny, zmysłowy głos, fenomenalną technikę a nade wszystko swobodę w poruszaniu się w stratosferycznych przestrzeniach sopranu, będzie przekonany o słuszności tego stwierdzenia i autentycznego zachwytu wypowiadającej te słowa. Katarzyna Dondalska jest kontynuatorką tradycji poruszania się po wokalnej stratosferze, wyznaczonych przez legendarne soprany koloraturowe, wśród których przede wszystkim należy wymienić Ernę Sack, Mado Robin oraz najbardziej fascynującą Bognę Sokorską.

Katarzyna Dondalska rozpoczęła swoją edukację muzyczną w wieku 5 lat. Podtrzymując rodzinną tradycję grała na skrzypcach. Zainteresowanie śpiewem pojawiło się z czasem i zaowocowało rozpoczęciem nauki pod kierunkiem Maestry Haliny Mickiewiczówny (pierwszej uczennicy wielkiej Ady Sari) w gdańskiej Akademii Muzycznej. Po roku studiów w Gdańsku na Wydziałach Instrumentalnym i Wokalno-Aktorskim, Katarzyna Dondalska kontynuowała je w Niemczech w Staatliche Hochschule für Musik Würzburg. Studia ukończyła uzyskując dyplom instrumentalny (skrzypce) oraz wokalny z wyróżnieniem w klasie mistrzowskiej.

Jest finalistką i laureatką znanych międzynarodowych konkursów wokalnych, m.in. Internationaler Musikwettbewerb der ARD, Cardiff Singer of the World Festival, Koloratur-Gesangswettbewerb Sylvia Geszty w Luxemburgu. W 2011 roku otrzymała stopień doktora w dziedzinie sztuk muzycznych, dyscyplinie artystycznej wokalistyka przyznany przez Radę Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Do jej znaczących ról należą: Królowa Nocy w Czarodziejskim flecie oraz Konstancja w Uprowadzeniu z Seraju W. A. Mozarta, Zerbinetta w Ariadnie na Naxos R. Straussa, Olimpia w Opowieściach Hoffmanna J. Offenbacha, Rozyna w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego, tytułowa partia w operze Słowik I. Strawińskiego. Wszystkie to partie kreowała na wielkich scenach operowych na świecie: Grand Opera Houston, Welsh National Opera Cardiff, Korean National Opera Seoul, Teatro Colon Buenos Aires, Teatro Lirico di Cagliari, Nationaltheater Mannheim, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie. Występowała na estradach znaczących sal koncertowych: New York Avery Fisher Concert Hall, Disney Concert Hall Los Angeles, Washington John F. Kennedy Center for the Performing Arts, Chicago Music Hall, John Bassett Theatre Toronto, Konzerthaus Stockholm, DR Koncerthuset Kopenhagen, Königin-Elisabeth-Saal Brüssel, Alte Oper Frankfurt, Kölner Philharmonie, Philharmonie Berlin, Carl-Orff-Saal am Gasteig München czy Konzerthaus am Gendarmenmarkt Berlin. Współpracowała ze znakomitymi orkiestrami: Royal Philharmonic Orchestra Liverpool, San Diego Symphony Orchestra, WDR Rundfunkorchester Köln, NDR Rundfunksinfonieorchester Hannover, Deutsches Filmorchester Babelsberg, BBC Orchestra London. Śpiewała pod batutą wybitnych dyrygentów: Vasily Petrenko, Dennis Russell Davies, Roberto i Daniele Abbado, Carlo Rizzi, Peter Falk, Michael Jurowski, Paul Esswood . Jej nazwisko pojawiało się na afiszach obok tak wielkich, światowego formatu artystów, jak: Edita Gruberowa, Francisco Araiza, Diana Damrau ,Desiree Rancatore, Elmar Gunsch, Günter Wewel, Gunter Emmerlich, Barbara Bonney, Pete York , Lesley Garrett, Markus Werba, Lanze Ryan, Stefan Pop,Ute Lemper, Till Brön- ner, Klaus Hoffmann, Joja Wendt czy Chris de Burgh.

Katarzyna Dondalska znana jest szerokiej publiczności z wielu występów radiowych i telewizyjnych: ARD, BBC, RAI, SWR, BR, WDR. Jako pierwsza dokonała nagrań arii Karla Dittersa von Dittersdorf, oraz pieśni religijnych Ottona Mieczysławy Żukowskiego. Jej najnowsze Cd to "Miłosc , niebo na ziemi" z utworami Lehara, Straussa, Offenbacha, Dębskiego, Kilara oraz " Dream with me " nagrane z wspaniała amerykanska waltornistka Michelle Perry , utwory Rachmaninoffa, Gounoda, Griega, Waltera, Nicolaia i inne.

Katarzyna Dondalska jako pierwszy pedagog w historii wydziału wokalnego Akademii Sztuki otrzymała tytoł Profesora Belwederskiego od Prezydenta Polski w lutym 2021.

źródło: Akademiasztuki.eu
Posłuchaj rozmowy z profesor Katarzyną Dondalską